Produktlansering

ECCO hade en ny unik skomodell som de ville göra en produktlansering om. De hade tidigare gjort olika sorters lanseringar men vill nu få hjälp med lite nytänk. De vill få ut modellens olika fascinerande egenskapar som att den andas 360 grader, var vattentätt m.m.

Två män står på en scen och pratar om den nya produkten som har lanserats.

Lyckad produktlansering

En lansering över förväntningarna

Lanseringen skulle sedan hållas i Göteborg, Malmö och Stockholm och deltagarna var personal dels från deras egna butiker men även för personer som har en skobutik som arbetar med ECCO. Det var viktigt att det skulle bli lite mer rock and roll över det hela och de ville med andra ord tuffa till sig lite.

Vi gjorde intervjuer efter varje show/produktlansering för att fråga deltagare vad de tyckte om inlägget och alla gav högsta betyg att det var något de inte hade förväntat sig och att det var en mycket bra show. De blev väldigt sugna på att få börja sälja skorna i deras butiker.

“Detta var den absolut bästa produktlanseringen han hade varit på och om vi bara gör det hälften så bra nu i Stockholm så kommer det ändå vara det bästa de har sett i Stockholm”

– Ansvarig på Gore Tex

Show och mässa

En magisk lanseringsshow

Vi började spåna på olika idéer om hur man bäst skulle kunna få fram budskapet om skons olika unika egenskaper. Hur skulle man bäst kunna visa att skon andas 360 grader? Hur skulle vi visa upp skons olika färger och på samma gång ge alla en upplevelse?

Vi skapade då ett koncept ” We want to show you something” som var formad som en show och modevisning där allt avslutades med en mässa. Vi sålde in showen med olika sorters media delar som t ex framtagning av videoteaser, Facebook och Instagram. Vi hade en väldigt duktig magiker som konferencier som hjälpte oss att sätta ihop showen. Inslagen i showen delades mellan presentationer av produkten och med olika magiska inslag som t ex akrobatik, jonglering, eldslukning m.m. Det blev en mycket fartfylld och annorlunda produktlansering där det kändes mer som en show och underhållning än en presentation. Något som stack ut var vår montervägg med en bild på skon som även andades ut rök

En sko i fokus på scenen. Skorna är fokuset för produktlanseringen.